Co jsou Big Data?

Termínem Big Data se v digitální době označují sady dat, která svou velikostí a složitostí přesahují běžná měřítka, ve kterých byly doposud firmy či jednotlivci zvyklí pracovat. Objemy dat v Internetu rostou astronomickou rychlostí. Zatímco dnes se celkový objem dat odhaduje na necelých 8 zetabytů, do pěti let to má být podle společnosti CSC až 35 zetabytů, tedy více než čtyřnásobek. Podle jiných odhadů bylo 90% obsahu na Internetu vytvořeno v posledních dvou letech. A v neposlední řadě, podle výzkumu Accenture, bude do 5 let polovina spotřebitelů vlastnit inteligentní zařízení, jako např. chytré hodinky, chytrý termostat, zařízení na sledování tělesných funkcí, automatizace a zabezpečení domácností, chytrá vozidla, a další zařízení, která všechna budou připojena k Internetu. Miliardy těchto zařízení vytvoří tzv. Internet věcí a budou nekonečným pramenem údajů, které bude možné využít k lepšímu poznání potřeb a chování jejích uživatelů a tím i celé společnosti.

Vynález knihtisku a dopad na civilizaci

Kolem roku 1450, před vynálezem knihtisku, existovalo v celé Evropě asi 30 000 kusů (!) knih. Vzdělání a znalosti byly výsadou úzké skupiny vládnoucí třídy a akademiků. Knihy se na Karlově universitě opisovaly ručně husím brkem při komíhavém svitu svíčky a tak vznikaly další kopie. Knihovna českého krále Václava IV., která ve své době patřila k největším a nejcennějším v Evropě, nebyla svým rozsahem o moc větší než domácí knihovna dnešního vysokoškolského studenta. Po vynálezu knihtisku došlo k dramatickému obratu. Dnes bychom řekli, že došlo k explozi dat. Během deseti let se počet knih v Evropě zvýšil na tehdy astronomických 11 000 000 kusů. Prudký nárůst vzdělanosti, gramotnosti, dostupnosti a šíření informací vedl v dalších desetiletích a staletích k proměně celé společnosti a až k nástupu osvícenství. A jak pokračoval vývoj? Jak dlouho fungoval „Mooreův zákon“ v knihách? O cca 500 let později vyšla trilogie Padesát odstínů šedi, kterých se prodalo na 125 000 000 kusů po celém světě. Počet titulů (tedy již ne kusů) na Amazon.com v dnešní době dosáhl 40 miliónů.

Budoucnost Big Data

Na otázku, kam „to celé“ povede, odpovídám bez jakéhokoliv přehánění, že v oblasti Big Data jsme i přes překotný rozvoj a pokrok v získávání, ukládání, strukturování, analýze, visualizaci a interpretaci stále jen na začátku. Před námi stojí proměna celé civilizace na civilizaci založenou na hlubokých znalostech chování a potřeb spotřebitelů a firem na jedné straně a optimálním využití kapacit a zdrojů na straně druhé. Stejně tak, jako vynález knihtisku dramaticky zlevnil knihy (informace), umožní technologie Big Data zlevnění a mnohem širší dostupnost informací a analýz i pro male firmy a jednotlivce.

Ve výsledku si můžeme představit optimalizovanou dopravu ve městech, omezení plýtvání přírodními zdroji, potravinami, energií a pitnou vodou. Pomocí projektu Big Data se například podařilo policii v Los Angeles snížit zločinnost o desítky procent pomocí statistické předpovědi, kde ke zločinům dojde. Společnost DHL dokázala pomocí „chytrých dodávek“ při rozvážkách snížit počet najetých kilometrů o 15%. Podle celosvětového výzkumu Accenture mezi více než tisícovkou firem, kteří za sebou mají Big Data projekt, téměř 90% respondentů věří, že Big Data způsobí ve fungování firem stejnou revoluci, jakou způsobil Internet. Drtivá většina firem je též spokojena s implementací Big Data projektů a s dosaženými business výsledky. Mezi největší výzvy patří zajištění bezpečnosti dat (51% respondentů) a nalezení dostatečného počtu taletnovaných lidí na další implementaci (41%) a následný provoz (37%) Big Data projektů. V této oblasti vzniknou nové typy zaměstnání, u kterých bude obtížné rodičům vysvětlit jejich náplň („mami, je to na počítači a je to legální“), ale které budou stále více tvořit páteř skutečně znalostní ekonomiky, kde každá firma bez ohledu na obor a velikost, se stane digitální firmou.